mandag den 26. december 2011

Syning

Det allerførste symaskineprojekt siden 4. klasse
Jeg har ikke siddet ved en symaskine siden håndarbejdstimerne i 4. klasse. Dengang skulle vi have symaskine-kørekort. Det var noget med først at sy uden tråd i symaskinen. Kan huske, at jeg syede i et A4-ark med et pindsvin på. Det var svært at tråde symaskinen. Især undertråden. Nålen knækkede tit for mig, og hver gang blev læreren sur. Hvad der skete efter, at det rent faktisk lykkedes mig at få sy-kørekortet, husker jeg ikke. Jeg har absolut ingen erindringer om at have syet i stof. 

For nogle måneder siden var jeg på besøg hos en veninde, der spurgte, om jeg manglede en symaskine. Hun havde arvet sin mormors, men brugte den aldrig. 
Nu kommer det jo lidt an på, hvordan man definerer "mangler", men, jeg havde jo ikke en symaskine, og da jeg er lidt af en klunser, sagde jeg selvfølgelig ja tak til at overtage mormorens gamle maskine.

Den ser sådan ud. Ret fantastisk, synes jeg, og på ebay bliver den solgt som vintage (cool forstås): 


Tænk sig, den er fuldstændig magen til den jeg syede på i 4. klasse. 

Der fulgte også en brugsanvisning med.


Det første projekt skulle være at sy en babydyne om til en dukkedyne. Det måtte da kunne lade sig gøre. Det skulle jo ikke være pænt, bare funktionelt. 
Mine forventninger var ikke høje. 
Symaskinen var heldigvis allerede trådet og det lykkedes mig faktisk at sy lidt i et stykke stof, uden at der skete noget problematisk. Jeg gik også i gang med at sy zigzag i babydynen, men så slap undertråden op. Jeg var lige ved at opgive, og overvejede om projektet kunne færdiggøres ved at sy i hånden. 
Men tænk sig, det lykkedes mig at få ordnet det (takket være brugsanvisningen). Jeg fik tråd på en ny spole, jeg fik sat den på plads igen, og jeg fik endda også undertråden op til den anden tråd. Succes-oplevelse.

Jeg fik faktisk lavet den dukke-dyne: 


Den er ikke pæn i kanterne. Men, der kommer ikke fjer ud, og den passer til det baby-pudebetræk, jeg bruger til dynebetræk. 

Nu er dukkesengen helt klar. Med dukke og det hele. Mindste-sønnen kommer hjem i eftermiddag, efter at have holdt jul hos sin far. Så skal han have julegaver fra storebror, mig og min familie. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar